Playboy срещу “Просвета”

Как да направиш детето отличник

“Съдържанието им беше удивително – весело, остроумно, вълнуващо, и често доста трогателно. Жизнеността му беше невероятна. Той беше вечно на път, от град на град, от държава в държава, от жена на жена, а между отделните жени търсеше паяци в Кашмир или бе по следите на някаква синя порцеланова ваза в Китай. “ Става въпрос за дневниците на чичо Осуалд Хендрикс Корнелиъс, или както пише на задната корица, която нямах благоразумието да погледна преди да платя избраната от детето книга, “Какво може да се случи на един плейбой, излязъл изпод перото на Роалд Дал” (Роалд Дал е авторът на “Разкази с неочакван край”, “Матилда”, “Чарли и шоколадената фабрика” и пр.) 166 страници погълнати за една вечер и известно време от следващата сутрин.

По някое време си спомних, че съм в категорията на родителите, които (според определението на класната) не се интересуват от децата си, понеже не се подписват редовно в бележника. Реших да прекъсна вглъбения фен на Роалд Дал и да му поискам бележника. Открих сума ти четворки, за които нямах и идея. Стоян твърди, че ми е казвал … може и да е прав … как бих могла да запомня?!? И все пак бурята вече беше започнала. Обясних му, че няма да има право да кандидаства в НГДЕК и пр., понеже няма да има нужния среден успех, а като продължи с същия дух, единствените достъпни университети в света ще бъдат Варненският Свободен и Нов Български, за които няма да дам и стотинка, че най-после ще се сбъдне мечтата му да стане пазач на паркинга пред блока срещу минимална заплата и че не само няма да има интересна рабора, но и пари да си купи компютър, на който да играе  Counter Strike, Stronghold, Sherlock Holmes и т.н.

След поредица обрати в монологична и диалогична форма, поисках учебника по биология за да покажа на пропадналия тип с неясно бъдеще как трябва да си учи уроците, по-скоро да му наблегна, че е забравил нещо, което съм му обяснила преди години, а именно как да си прави mind maps. Грабнах учебника за да начертая гениалната схема на урока, която може да се направи с едно прочитане, след това преглеждаш схемата и си готов.

Стр. 99 от учебника по биология за 7 клас на издателство Просвета. Урокът е “Опорно-двигателна система и движение”. Тези, които са учили биология преди 20 години, сигурно си спомнят, че изучавахме всеки тип животни в по няколко урока, като се запознавахме с различните им системи в различни уроци, другарката чертаеше системите на дъската и обясняваше ли обясняваше. Разглеждахме по-внимателни някои видове, които са от особено значение за човека, като тениите, например.

Сега принципът е друг. Първите два раздела от учебника се прескачат, а именно “Многообразие на животните и тяхната среда на живот” и “Значение на животните за човека и ролята им в природата” (от време на време се хвърля по едно око ако се намери връзка с изучаваните уроци). Много ясно, че трябва да се прескачат! Да учиш нещо, което има връзка с непосредсвената действителност, в която живееш е напълно излишно. Най-важното е да се запознаеш с раздел 3, “Класификация на животните” и да наизустиш в рамките на един урок, наречен “Клас Птици” всички разреди птици, заедно с видовете. Докато разредът “Африкански щрауси” има само един вид, т.нар. африкански щраус, в разред Жеравови се включват жерави, дропли и дърдавци, сред които са видове, които се смятат за изчезнали в нашата страна, а именно сивият жерав, моминият жерав и малката дропла. Застрашена от изчезване е голямата дропла, а иначе най-често могат да се срещнат дърдавците зеленонога водна кокошка и белочела водна кокошка. Някои от тези птици могат да се видят на картинка, други не.

И все пак, урокът, който Стоян реши да прехвърли набързо, за да се върне към приключенията на чичото плейбой е началото на раздел 4 и се нарича “Опорно двигателна система и движение’. Тук иде реч за скелет и мускули. На площ от 2 страници се разглеждат системите на ВСИЧКИ типове животни, т.е. урокът отново представлява нещо като списък, съдържащ ей такива абзаци “ При членестоногите и мекотелите мускулите са представени от отделни групи, Те се залавят за опорния скелет – хитиновата покривка при членестоногите, или черупката при мекотелите. При тези два типа животни се появява и напречнонабраздената мускулна тъкан”. Разбира се, че в учебника досега не е споменато и по-нататък няма да се спомене какво е това “напречнонабраздена мускулна тъкан” и какво я прави по-специална от други мускулни тъкани, които не е ясно как се казват.

Очевидно е, че такъв списък не би могъл да бъде превърнат в mind map. Очевидно е, че не е нужно да го разбираш. Очевидно е, че трябва да го наизустиш. Очевидно е, че не мога да се насиля да довърша четенето на втората страница. Очевидно е, че благодарих на съдбата, че отдавна съм завършила училище и имам други спомени за биологията.

Не ми я ясно, обаче, как Стоян би могъл да изкара шестица по биология освен с наизустяване. Не можах да му дам по-адекватен съвет от това да прочете урока мнооого внимателно още веднъж и да го чете така, че да разбере всичко. Не знам колко е адекватен този съвет, понеже когато (както обикновено) в четвърти клас четеше толкова внимателно уроците по история, че задаваше въпроси от рода на “Калоян в това изречение е пленник във Византия, а в следващото е цар. Е как стана това?”, учителката му специално ми се обади по телефона да ми каже, че позакъсва  и не разказва добре уроците и препоръката й беше да взема пример от другите деца.

Имам нужда от помощ. Не знам как да помогна на детето да стане отличник. ОК, мога да спра достъпа до компютъра, но при това положение той ще чете повече книги. Вероятно за да привикне към учебника по история, трябва да скрия цялата поредица “Страховитото в изторията”, енциклопедиите, National Geographic, както и приключенията на Астерикс. За да привикне към учебниците по биология, химия и физика, трябва да скрия поредицата  “Страховитото в науката”, за да обикне математиката, трябва да скрия поредицата “Жестоката математика”, за да обикне българската граматика (която заедно с географията е окачествена като скука # 1), трябва да забраня достъпа до романи и приказки.

След като излях цялата си родителска фрустрация върху невинен приятел, с когото се видяхме в близкото кафе, се прибрах и бях посрещната с “Много съм зарибен по Джералд Даръл”.

БИНГО!!! “Птици, роднини и животни “ е книгата, която първа трябва да попадне в списъка на забранениете ако искам детето да се научи да чете по 20 пъти всеки абзац от урока по зоология и да го наизустява.

Advertisements

2 responses to “Playboy срещу “Просвета”

  1. *впечатлява се* Имало е друг вид преподаване? Брей. Пък аз си купувах учебници и се ровех в библиотеката и в интернет, защото не разбирах това в учбника…
    Хмъ.
    Успех с ученето??

  2. ами да, учебникът беше разбираем 🙂 логиката на поднасянето на материала беше друга…според мен по-добра. сега се опитват да наливат с фуния огоромен брой факти много сбито… като телефонен указател. я да пробват авторите на учебника да научат нещо полезно от телефонния указател!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s