ние, детето (FTC)

 

 

sistine-madonna.JPG

Много майки говорят за децата си в първо лице, множествено число, “Поникна ни зъбче”, “Свирим на пиано за втора година” и т.н. Синът ми наближава 14, но никога не ми идва отвътре да говоря за едно дете в множествено число. Понякога го правя, най-вече във второ лице, за да съм в тон с майката, с която разговарям.

Мисля, че макар и всички да сме свързани в неизбежна мрежа от взаимозависимост (М.Л.Кинг), аз, майката, и той, детето, сме две отделни личности. Да вярно е, че известно време сме били свързани физически, защото съм искала да му помогна да се роди, но по подобен начин са свъзани и хората при директно кръвопреливане – единият иска да помогне на другия да остане още малко в този живот.

Някои майки ще настръхнат и ще ми кажат, че това, което ги свързва с децата е уникално (по-уникално, разбира се, от това, което свързва децата с бащите, т.е. най-уникалното). Аз пък в “ние” откривам три обезпокоителни тенденции – три, понеже трима са героите в приказката – мама, татко и детето.

МАМА

Тя е всеотдайна, дава всичко за детето си, забравя за собственото си съществуване, принася се в жертва. Когато има порив да направи нещо за себе си, бърза да го потуши, понеже не е съвсем майчинско. Мама е най-вече мама, и в нищо друго освен майчинството не инвестира … понеже така е по-лесно, много по-лесно отколкото да се опитва да прави нещо велико в работата си, да речем. Освен това е по-праведно да инвестира в дрешките на дъщерята, отколкото в свестен крем или епилация за себе си.

Тук се сещам, че ми идва да разгледам случая, е който на тати му писва мустакатата му жена да не му обръща внимание, и тогава “ние” е не само начин да се изразиш, но и да се спасиш от самотата, но това – друг път.

Сега искам само да предупредя майките, които изглежда че са изгубили своя АЗ, разтваряйки го в “ние”, а всъщност тези майки никога не са стигали до своя АЗ (за да отидат до истинското НИЕ). Моят приятел Стоян Художникът би казал “Човек преди да ражда деца, трябва да роди себе си”. Тъй като не бях родила себе си преди да родя сина си, ще съм по-мека и ще кажа: Майки, не забравяйте, че по някое време е хубаво да родите себе си – не само заради себе си, но и заради децата и заради татковците, евентуално.

ТАТКО

Когато мама стане “ние” (с детето), татко губи не само жена си, но и детето. Той няма право да бъде толкова близък с детето колкото мама. Какво общо има татко с мама и детето? За татко май единствената роля остава да носи пари. Ако не е от най-кротките, татко може да реши да покаже кой е мъжът в къщата, което още повече ще го отдалечи от групировката “ние”.

ДEТЕТО

Тъй като ме мързи да пиша, ще попитам само кога детето от групата “ние” става АЗ? А ако то е било “аз”, а мама “ние”, възможно ли е и кога в центъра на света му да не е “аз”? Тишо ще каже, че не е нужно, че трябва да сме егоисти. Но представете си съжителството на “аз” и “аз” (не АЗ, а “аз”, израснал с майка “ние”). Ами това на “ние (с мама)” и “аз”? А на “ние (с мама)” и “ние (с мама)”? Дали оттук се раждат вицовете са тъщите и свекървите?

2 responses to “ние, детето (FTC)

  1. Така, прекрасно…Осъзнавайки „ние“ и „аз“, решавам на 31г. с дете на 3г. да инвестирам отново в образованието си и да стигна там където бях тръгнала „преди“. Всичко е добре премислено. Детето ще расте в нетипична обстановка(следвам редовно) с изпитните тревоги на мама, ще имат много време с баща си да опознават света и да се обособят в лагер срещу мен. За моя радост се случва така и го препорачвам на много „майки“. Хубаво е и е различно, но…Не бях помислила за „обществото“. И го чух… И това ако е майка… Захвърлила е детето да се самоотглежда…Какво и е да учи, трябва да стои и да готви. Това са „леките“ подмятания. И не е проблем , ако не беще че работя и правя акробатики да съм и там и тук. И имам доста добре мислещо дете и един ангажиран съпруг, но ми струва доста. Много хора около мен ме укоряват и искат да стоя и да гледам само детето и „миличкото“. Има време и аз ще наблюдавам…

  2. пука ли ти? щом веднъж кажеш „ок, лоша майка съм. толкова мога.“ и ти олеква 🙂 заповядай в другия блог (неофициалния). там се завъждат дискусиите. виж линка отстрани 🙂

Вашият коментар

