секта

 

Избягвам да употребявам тази дума, защото не ми харесва. Тя всява безумен суеверен страх, който не позволява на хората да мислят. А такива хора лесно стават жертва на същите механизми, от които толкова се пазят.

Мисля, че т. нар. секти често помагат на хората да оцеляват. В същото време често им пречат да се возвисят.

Но как стоят нещата с другите религиозни общности, които не наричаме секти? За българите това традиционно са православните и католическите общности.

Забелязала съм, че католическите общности извън България (за бг нямам наблюдения) помагат на доста хора да оцеляват физически, като се грижат за прехраната и подслона им. Има католически училища, а може би все още и болници. В такава болница спасиха живота на едно много бедно ирландско дете във филма “Прахът на Анжела”. Не съм изследвала дали католическите общности помагат на хората да се извисят.

Как стои въпросът с православната общност, към която толкова много хора се чувстват задължени да се причислят поне на думи? Не съм чула православна общност да помага за оцеляването на хора, ако не броим приюта за бездомни в с. Узунджово, който е построен от християнска неправителствена организация. Не знам как точно православието в БГ помага на хората да се возвисят. Не мисля, че да паленето на свещи и боядисването на яйца върши кой знае каква работа.

Ще пиша някой ден отделен пост за впечатленията си от протестанството, които хич не са положителни.

ОБАЧЕ

Може да има много християнски общности, които не виждам да помагат на хората да се возвисяват, не виждам да им помагат и да се справят битовата страна на живота си …

Може да не се самоопределям като християнка, защото не съм изучила достатъчно християнството и пр…

Може източните религии да са ми по-близки, но …

Стана ми тъпо, докато четох текстовете на longanlon за смъртните грехове, десетте божи заповеди и пр. И оставих коментар. Казах, че е лесно да пишеш по този начин когато четеш само буквата на писанията, но не вникваш в духа им … ако дори четеш и оригиналните букви, а не уикипедия, да речем.

Иначе  ми харесва хората да изследват духовни книги. Правя го всеки ден. С всякакви духовни традиции – и източни и западни. Но не бързам, още не бързам да отричам която и да е религия, дори и ако претендиращите да я изповядват общности не ме кефят.

Ако критикувам някое учение, ще го критикувам заради духа му, заради това, че точно заради този дух не може да помогне на когото и да е да се возвиси. А практиката е друго нещо. Тя може да заслужава критика заради неразбирането на духа, който иначе съдържа возвисяващ потенциал.

Скоро ще пиша за протестанството – непрофесионално и ще чакам несъгласни с мен, за да науча повече.

One response to “секта

Вашият коментар

