на зла круша …

„Пусни ми пръста и млъкни, защото ще те ухапя пак. Или ще те ощипя. А аз щипя много гадно. Искаш ли да ти покажа?”

“Виж какво, идиотко, ще те удуша. Вземай си нещата и изчезвайте оттук. Веднага!”

Първата реплика е отправена към 3-4 годишно момиченце, а втората към майка му. Наистина ги изхвърлих, и с  кеф си протегнах краката и продължих да чета.

Хич не ме интересува, че сме се намирали в публично пространство. Да не би някъде да пише, че е разрешено да вадиш на някого душата на обществени места?

Този сън, скъпи приятели и съседи, made my day! С удоволствие изпих сутрешния си чай в леглото. 

***

Имам висок праг на търпимост към всякакви прояви на простотия, нахалство и пр. Много внимавам и с хумора, защото доста хора не понасят шегата по принцип, да не говорим за шегата като деликатна форма на критика. Просто чакам известно време и се надявам моята добронамереност и мекота да послужат за добър пример.

В много случаи, обаче, след известен период на чакане, ми кипва лайното и идва краят на взаимоотношенията. Често  не се хабя да обяснявам защо. Логиката ми е, че ако човек сам не се усеща, няма смисъл. А някои дори първи дръпват чертата, понеже на тях им кипва лайното, когато осъзнаят, че си позволявам да не им позволявам повече да ми се качват на главата.

Понякога, обаче, няма как да не бъдеш критичен, защото трябва да си свършиш работата, а част от нея е да посочваш грешки и да даваш идеи как нещата да се направят по-добре. В такива случаи, ако искаш да станат добре и бързо, свършваш ги сам; ако имаш време и търпение, оставяш хората да се учат; а ако ти стиска, пробваш да им показваш грешките и да даваш идеи, с риск да обидиш Егото им, при всичката си деликатност.

В идеалния свят, населен със здрави, пораснали индивиди, никой възрастен не би приемал забележките лично, а просто би отделял малко време да ги обмисли, да си даде сметка, че нещо все пак може да не е супер, и да се опита да го направи по-добре.

В реалния свят, обаче, се налага да се уча да преценям все по-добре с кого да се пошегувам, на кого да покажа грешката директно, на кого да о(Т)кажа помощ, кого да ощипя, ухапя, изритам или удуша.

Всяко от тези действия е будистко, защото цели да докара един до просветление, а друг да защити. Време е винаги да съм в съзнание, че точно както се грижа за всички останали, трябва да се грижа и за себе си. Не бива да забравям, че не съм Бог, и мога да се грижа за ограничен брой хора и каузи. Затова трябва да правя избори и да (се) отказвам.

Има един човек, обаче, от когото е очевидно, че не бива да оттеглям грижите си – това съм аз.

To love oneself is the beginning of a lifelong romance, казва Оскар Уайлд. Е, аз съм още в медения месец, който други биха нарекли криза на средната възраст.

2 responses to “на зла круша …

  1. Има някои хора, които в езотеричната литература тип в. Психо им викат „енергийни вампири“ (или поне аз така си мисля че им викат, никога не съм чел такава литература).

    На нормален език това са хора, които просто са родени да дразнят, да нахалстват и да се възползват от чисто човешкото и възпитано нежелание на нормалния индивид да им нарита главите. Има ги много – безработни ненормалници, които просто издевателстват над търпението ни.

    Такива аз ги усещам много бързо и след като ги оставя малко да си разиграват коня, колкото да се убедя наистина, че са от въпросния джинс, им ебавам путката майна с мощен рев, жестоки залахи, а понякога и физически. Много добре действа – хем те се разкарват на момента, хем аз се чувствам спокоен, ведър и свършил добро дело 🙂

  2. 🙂 или както ми написа младежът Христо тези дни – „Обичам себе си. Много. Жалко, че тази любов не е споделена.“ 🙂

Вашият коментар

