Сократ vs. Субкоманданте Маркос

Сократ се разхождал, небрежно облечен и хрупащ страгали, из центъра на града. Говорел с младите хора. Не казвал нищо особено. Задавал им много въпроси и те сами стигали до някакви отговори. Казвал, че заниманието му е да търси истината, и продължавал да живее със сприхавата си жена, твърдейки, че по този начин калява характера си.

Местните  управляващи, обаче, решили, че Сократ развращава младите хора. И решили да го изгонят от града. Всъщност, дали му възможност да избира – да се махне или да изпие паница с отрова, понеже го били осъдили на смърт. Той избрал отровата.

Сократ винаги ми е харесвал заради начина си на живот, но никога не съм отделяла достатъчно време да помисля защо е избрал такава смърт и дали това ми харесва. По същия начин съм и с Исус. Като че ли винаги съм харесвала повече историята на Йода – като стана напечено, скри се в гората.

Имперските власти имали портретче на Левски и го търсели … и накрая го хванали и обесили. Кой не знае как изглежда Че Гевара? И него бастисали (тая дума от Бастилия ли идва?). Друго нещо, обаче, са Зоро, Батман и Субкоманданте Маркос. Никой не знае кои са и как точно изглеждат. Ето защо могат да бъдат безсмъртни под черните си маски. От малка мечтая за шапка-невидимка.

Трудно ми е да сравня въздействието на маскираните и немаскираните герои. Може би тези, с откритите лица служат за вдъхновение със саможертвата си, но колко хора следват примера на саможертвата? Маскираните живеят дълго и успяват да свършат доста работа. И някак е по-лесно да бъдеш такъв герой.

Както винаги, трудно ми е да дам твърд и окончателен отговор, затова моят герой остава зелено човече – хем така, хем онака. А какъв е твоят герой?

yoda luke

One response to “Сократ vs. Субкоманданте Маркос

Вашият коментар

