матура, безплатен обяд, морал

 

Ако няма да кандидатстваш, не те бъркат, нали? Ако кандидатстваш, значи се стремиш към още повече знание и имаш самочувствието, че си се справял достатъчно добре в училище и вярваш, че ще се справяш добре и в университета, където теоретично би трябвало да се учат по-сложни неща отколкото в училище. Освен това, ако смяташ да кандидатстваш в университет, се предполага, че ще държиш изпит, и щом ти стиска да се явиш на него, защо не ти стиска да се явиш на матура?

Матурата е върху материал, който си изучавал в училище. Ако не си имал високи оценки на него и не ти е пукало особено от това, би било странно да ти пука каква оценка ще имаш на матурата. Ако си имал високи оценки, значи си подготвен.

Оценките ти досега не отразяват знанията ти? Хм, подценяваха ли те учителите? Ами ако са те подценявали, сега е моментът да им покажеш колко знаеш и какво заслужаваш наистина. Не? Надценяваха те? Ами ти защо приемаше да ти пишат повече отколкото заслужаваш?

Винаги ли приемаш безплатния обяд? На това ли те научиха твоите родители и учители? Значи те вярват в това? Значи се възхищават на авантата, келепира, далаверата и всички онези неща, за които обикновено критикуват онези, които имат достъп до тях?

По този повод Оскар Уайлд би казал, че моралът е просто отношението ни към хората, които не харесваме.

Advertisements

3 responses to “матура, безплатен обяд, морал

  1. Страхът от матура е признак за това, че в училищата се работи малко. Напълно съм съгласен с написаното! Но …

    Но проблема се крие в начина на провеждане на матурата. Тя няма да приравни знанията на учениците, защото в „дребните“ училища, както и по села и паланки, много от резултатите ще са изкривени!

    Та според мен докато не се измислят прозрачни и функциониращи правила аз също съм против матурата.

    С други думи според мен ако към днешна дата бъде проведена матура най-ощетени ще бъдат най-знаещите!

  2. Май се сещам за две причини хората (не само учениците, но и родители и учители) да са против матурите.

    Първата е естествения стремеж да се мине по пътя на най-малкото съпротивление – светкавицата минава през слоевете и материалите с най-голяма проводимост, реките правят завои, въобще – всичко на тоя свят се стреми да си пести ресурсите. А в тази светлина една матура е бая ресурсоемка.

    Втората, и според мен по-основателна причина е, че една (независима) матура би показала истинското ниво на образованост на учениците. Тя би засегнала всички ученици, освен най-умните. А тях не ги е грижа, защото така или иначе се подготвят (поне) да учат в чужбина. За всички останали матурата е сериозен проблем. Тези, които са решили да не кандидатстват, може дори да не могат да затвърдят така трудно изкараните тройки. Кандидатстващите, поне на теория, ще имат реална оценка за качеството на знанията си, която ще им намали бала, тъй като оценките от матурите са по балообразуващи предмети. И тука кухите шестици би трябвало да се спукат, което не ни устройва. Родителите им не искат да поставят състезанието на равнина кой знае повече, явно на по-голямата част от тях им е по-удобно да плащат за шестици под формата на частни уроци, вместо за знания. Голяма част от тях най-вероятно дори не осъзнават, че срещу парите си не получават нищо. А за учителите се изписа достатъчно – матурата е един чудесен атестат да се види доколко ги бива в това, за което им е гласувано доверие – да подготвят бъдещето на страната, и за което им се плаща, макар и наистина недостатъчно. Но всяко разклащане на лодката може да е последно за някои от тях, особено в ситуацията, в която вече се следи с голямо внимание какво се случва в училищата.

    След всичко написано, сякаш най-тънкия момент тук е кой и по какви правила ще проведе матурите, както и по какви критерии ще бъдат оценени резултатите. От това в голяма степен зависи въобще смислеността им, както и ефекта върху качеството на образованието.

  3. По времето, когато аз завършвах матурите бяха задължителни само ако имаш средна оценка по предметите (два предмета в зависимост от специалността ти) по-малко от 5.

    Много мои съученици доброволно отидоха на матури, защото имаха петица през едната от годините, а искаха да имат пълно 6 в дипломата, което да им помогне при кандидатстването. Всичките успяха да повишат… и всички станаха програмисти, с изключение на Георги, дето е пилот на изтребител и аз, който съм археолог (поне по образование) 😉

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s