Модерни времена 2008

Наскоро гледахме “Модерни времена”. Смях се много, както и преди трийсет години. Тогава, обаче, го възприемах като приказка. Всичко маркиращо конкретно време и място, за мен беше просто декор – като каретата и балната рокля на Пепеляшка. Важна беше човешката история.

Напоследък, обаче, особено като чета Орхан Памук и си спомням детството си, когато чета коментарите за Куба, осъзнавам, че “декорът” все пак има значение. Битието продължава да определя съзнанието на много хора, и дори аз, която живея предимно духом, се надявам битието ми да не е като на Албена.

Днес “Модерни времена” за мен е много повече от приказка. Той е историческо свидетелство за битие, за което не съм учила и което ми е било спестено.

Макар че в делнични дни и вечери Хасково изглежда на гостуващите американски труженици като курортен град, то може би не е защитено от поредната Голяма Депресия, за която разказват пришълците от Калифорния (не, не са от тези които “мият чинии”, а от тези, които по-скоро сбъдват класическата американска мечта).

Днес имаме филми като Zeitgeist, които ни показват колко сме зависими и нищожни в пипалата на невидима конспирация. Не мисля, че ”онези на върха” се притесняват от такива филми, но знам, че са се притеснявали от Чаплин, който е тиквал в носа на хората очевидната им съдба, за да поспрат и да се позамислят. Неговите филми показват не по-малко сериозни неща от показаните в Zeitgeist, но го правят по начин, който възвисява и вдъхва надежда. Ето защо ги намирам за проява на добър вкус, а Zeitgeist за проява на лош вкус. Знам, не е много cool да вярваш, но явно не съм родена да бъда цинична.

ОК, днес Чаплин, Фитцджералд, Стайнбек, Синклер Луис може да са непознати имена, може да са демоде, но филми като “Американски прелести” и “Американски психар” не са апокрифни. Хората, обаче, ги намират за абсурдни, дори в сравнение със сапунените опери.

Истината е под носа ти. Не е скрита от Конспирацията. Просто ти предпочиташ да гледаш мача и да мислиш за предстоящия ремонт.

P.S. Връзката към “Модерни времена” за първия ред е днешното ми уики за вас.

Ако смяташ, че текстът си струва да стигне до повече хора, гласувай за блога.

очаквай домашния ми комедиен канал и не се изненадвай ако ме видиш в подобна роля

коментарите тук

Коментари са забранени.