Диетата на Дюкан – моите съмнения

“Как да отслабнем завинаги” изглежда да е бестселър у нас – в “Пингвините” се купува непрекъснато, а вдъхновеният от нея блог с рецепти е доста популярен. Вчера си я купих и я прочетох; сега съм в известно недоумение и не мисля, че ще последвам съветите й.

Изглежда примамливо да се довериш на утвърдена формула и да не се налага всеки ден да вземаш решения какво да сложиш в устата си. Може да не съм експерт-диетолог, нито пък лекар, но все пак освен знания, почерпени от книги за здравословно хранене ( а не женски списания, сайтове или книги популяризиращи диети за отслабване) , имам мозък и той неумолимо задава въпроси, които искам да предложа за размисъл, преди да съм провела собствено проучване.

В резюме програмата на Дюкан е високобелтъчна, нискомазнинна, нисковъглехидратна:

Ударен режим: приемане на “чисти” белтъчини (нетлъсти меса, яйца, обезмаслени млечни продукти) в продължение на 1-10 дни (средно 5) в зависимост от броя на колограмите, които желаете да свалите.

Смесен режим: редуване на няколкодневни периоди на приемане на “чисти” белтъчини с периоди на комбинация от белтъчини и зеленчуци. Продължителността е по една седмица за сваляне на един килограм (т.е. 12 седмици за моите излишни килограма, т.е. почти 3 месеца).

Преходен режим: постепенно въвеждане на други храни. Продължителността е по десет дни за свален килограм (т.е. в моя случай 120 дни за 12кг., т.е. 4 месеца).

Всеки четвъртък до края на живота: чисти белтъчини (за разлика от плодовите дни или пиенето на вода, което се препоръчва от други системи).

На практика това означава да премина към предимно месояден режим до края на живота си и да съм доволна, защото мога да нагъвам неограничени дневни количества месо. Важно условие е да изпивам поне по литър и половина вода на ден, за да уринирам често и по този начин да се отървавам от токсините, които и д-р Дюкан не крие, че приемам в солидни количества с месото.

Ще набележа някои моменти от теорията на Дюкан, които ме смущават и ще се радвам на коментари:

1. Дюкан казва, че хората дълго време са хапвали сложни / бавни въглехидрати, които се разграждат бавно, засищат продължително време (модерен аналог е пълнозърнестият хляб). Защо Дюкан  не апелира да ядем такива неща и днес, особено след като не съдържат токсините на месото? Не всички от тях съдържат ненавижданите от Дюкан мазнини.

2. Добра идея ли е съвсем да се лишим от мазнини? Ако мазнините са толкова лоши и трябва да се пазим от лъжицата зехтин в салатата, тогава защо да не се притесняваме от мазните риби? Тяхната мазнина е полезна, но Дюкан не отрича полезността на зехтина, но някакси набляга на неговата калоричност. В същото време, обаче, казва да не се интересуваме от калории. Както и да е. Ако не ядем тлъсти риби, не слагаме зехтин в салатата, това ОК ли е? Излишни ли са мазнините? Доколкото знам някои витамини са мастноразтворими.

3. Дюкан заявява, че човек е месояден ловец и “Едва когато е станал колективен ловец и оттам активен консуматор на месо, той е придобил чисто човешки способности”. В този смисъл, личности като Махатма Ганди, израснали във вегетарианска култура и хапвали месо не повече от веднъж в живота си, не разполагат с чисто човешки способности? За какво по-точно става въпрос?

4. Дюкан непрекъснато казва, че няма смисъл да се интересуваме от калории, но за да рекламира белтъчините, се фокусира върху ниската им калорийна стойност. Тъй като 50% от белтъчините не се усвоява, понеже е отпадък, калорийността им пада ли пада, и така 100 грама говежда пържола е сравнима с лъжица олио в салатата (не съм изчислила лично). А защо не сравнят пържолата със 100 грама домати и чушки? Последно броят на калориите има или няма значение?

5. Лошите неща се казват холестерол и триглицериди и се съдържат в животинските мазнини. Ще проверя дали не се съдържат и в нетлъстите меса, млечните продукти и яйцата.

6. Ако не приемаш 60-80 грама чисти белтъчини на ден, ще ти увехне кожата, понеже организмът ти ще започне да ги черпи от кожата и костите. Предполага се, че ако си вегетарианец от години, трябва да си доста сбръчкан. Не можах да открия точното място, но ми се стори, че Дюкан намеква че не сме в състояние да си произвеждаме сами белтъчини, та затова се налага да хапваме белтъчни храни. Ние някакъв по-специален вид бозайници ли сме? Ако зайците, овцете, кравите пасат трева и НЕ хапват месо, яйца и мляко, как си произвеждат сами белтъците?

7. Доколкото знам увяхването на кожата е свързано и със съдържанието на вода в нея, но Дюкан възхвалява изсушаването на напоените с вода тъкани и изтъква “хидрофобския ефект” на белтъчините. Той обвинява зеленчуците за задържането на вода в тъканите. Затова пък препоръчва пиене на много вода, която да избута тая лоша зеленчукова вода от тъканите ни. С какво по-точно е лоша водата, която приемаме от плодовете и зеленчуците?

8. Хубаво е да ядем белтъчини, понеже организмът ни доста се мъчи докато ги преработи и така изразходва енергия и отслабваме. Без коментар от мен.

9. Кетоните, които идват от месото убиват апетита. Доколкото си спомням от училище, убиват и нас, но ще проверя.

10. Плодовете всъщност никак не са полезни. Трябва да ограничаваме консумацията им. И това не ми се коментира.

Advertisements

Коментари са забранени.