Четецът

Ралф Файнс и Кейт Уинслет в новия филм

През 1995 един мъж се връща в 1958, когато е бил на 15, за да си припомни първата си любов – с жена на 36. Според моя завършек на филма, той разказва цялата история на порасналата си дъщеря … защото аз бих го направила. Няма толкова страшни и срамни тайни, които не можем да разкажем на децата си – когато дойде подходящото време – не за да получим тяхното опрощение (понеже човек няма покой докато не си прости сам), а за да им помогнем да разбират, а оттам и да обичат повече.

Не смятам, обаче, че всяка история непременно трябва да бъде разказана, но е добре да бъде, ако по този начин някой би бил спасен. А точно това героят пропуска да направи на младини, за което е лесно да го осъдя. По същия начин е лесно да осъдя и жената, която можеше да спаси – затова че тя не бе спасила други. След това пък, бях на ръба да осъдя друг, за това че не е способен да й прости.

Да осъдиш е лесно, просто и хигиенично. Да се опиташ да разбереш, означава да бръкнеш в миризливата слузеста неизвестност, приемайки възможността да не стигнеш до окончателен отговор или поне не до такъв, какъвто ти харесва.

Преди няколко дни Стоян ме попита дали ако си служебен защитник, можеш да откажеш да адвокатстваш на някого, ако знаеш, че е виновен. По същото време чух, че баща убил децата си, и първата ми мисъл беше „Горкият човек!“ Във филма, професорът по право би отговорил „Не е важно какво ще почувстваме, а какво ще направим.“

Освен за принципите и практиките на правото, този филм поставя много въпроси, на които ни оставя да търсим отговорите:

Колко свобода да дадем на децата си за да пораснат? Колко време е нужно на един мъж да прави любов преди да се научи да обича? Научават ли се душите на старостта на телата? Кое е по-тъжно – да изгубиш или никога да не си имал? Има ли напълно мрачни ситуации, в които абсурдът и страданието са абсолютни, които не крият потенциал и прозрение и спасение за никого?

Дали Бог е твърде милостив към мен, че не ме е поставил в такава ситуация, или и той като мен не вярва в нея? За повече информация, чети Айнщайн и Франкъл.

Виктор Франкъл на английски

Коментари

Коментари са забранени.