Умерена събота по време на криза

от http://www.treehugger.com/

от http://www.treehugger.com/

Тази сутрин, когато Стоян тръгна за училище, а Георги за работа, докато си правех чай и мислех какво ли да им предложа за обед днес, си спомних времената, в които работех толкова много, че нямах сили и желание да направя дори сандвич. По-често вечерях навън, задължително пиех “твърд” алкохол всяка вечер, и пушех поне по кутия и половина на ден. Редовно пиех витамини и други вълшебни произведения на фармацевтичната индустрия. Физическото ми оцеляване струваше доста повече от това на повечето ми познати, но нямаше начин – трябваше да съм жива и здрава, за да мога да работя много, за да изкарвам толкова пари, че да продължавам да оцелявам. Веднъж си казах, че докато повечето хора работят за да живеят, аз живея за да работя.

Всъщност не бих искала да работя за да живея. От известно време знам, че не искам работата и оцеляването ми да са обвързани. Но това е друга тема.

Ето защо сега работя много по-малко, но пък и оцеляването ми струва по-малко. Уча се да се отърсвам от протестантското чувство, че докато не работя, водя безполезно съществуване, което не само че няма да ме отведе на небето, но и ще ми поднесе възмездие на земята.

Проблемът е, че съм от малкото хора, които могат да си позволят да намалят в пъти работното си време, пък и не се знае още колко дълго обстоятелствата ще бъдат благоприятни за мен. Живеем в свят, в който не само лесно се изкушаваме да купуваме, но и лесно се подвеждаме, че не можем да си позволим да не купим. Освен това, доколкото живеем в “цивилизовани” общности, се налага да се придържаме поне към минимум стандарти – заради спецификата на инфраструктурата, законодателството, технологиите и пр. Повечето хора нямат контрол дори върху избора как да се отопляват и обличат, как да осигуряват старините си.

Но това е цената, която плащаме за да живеем в цивилизовано общество. Струва ми се, че за повечето хора е твърде висока. Ето защо, докато четях “Уолдън” на Торо подчертах изречението: “Който не яде, не трябва да работи”.

Още по темата:

тумба-лумба тра-ла-ла – мои мисли за щуреца и мравката

За кризата … позитивно –  от блога на Seasons

Emptying Pandora’s box – Roger Cohen за кризата

Как да си построиш евтина къщичка като тази на Торо – от Shelter Seeker

Коментари са забранени.