Отечествен фронт?

Вчера (набързо поканена и нямаща време да проучвам) присъствах на учредяването на областната структура на ДНЕС (Движение за национално единство и спасение). Не станах член, но пък слушах внимателно и си водих записки. Искам да разкажа накратко, а изводите оставям на вас.

Пред вратата на залата няколко жени подканваха участниците в събитието да се регистрират като запишат трите си имена, ЕГН и се подпишат на листове, на които беше напечатано името на организацията, а под него 2-3 празни реда. Имаше отделни списъци за представители на медиите и неправителствени организации. Попитах дали вписването на името ми означава, че се регистрирам като посетител на събитието или като член на организацията. Уж било първото, но аз някак не бях сигурна, пък и не ми беше ясно защо ми искат ЕГН и любезно отказах. Но взех заявление за членство, в което искат да уточня и местоработата и длъжността си, да дам данни за контакт, ЕГН, естествено, но не и e-mail адрес.

В заявлението се съдържа декларация, че съм запозната с основните документи на организацията. Запозната с основните документи аз не съм, понеже ми се струва, че те би трябвало да съдържат поне устав / учредителен акт. Но според водещите на събитието, въпросните документи са АПЕЛ, ИСКАНИЯ и “Призив към българските политици”. Така и не разбрах дали тази организация вече е регистрирана по Закона за юридическите лица с нестопанска цел или това тепърва ще се случи.

Това което знам е, че вече от края на април са се включили 44 организации и 18 хиляди (според сайта им 7 хиляди) граждани. Изграждат се областни и предстои изграждането на общински структури, със съответните координационни съвети.

Певиците Силвия Кацарова и Мария Илиева споделиха мотивите си да се включат в движението. Първата обясни, че не е вярно, че за 45 години не е постигнато нищо. Било постигнато, но сега за миг се разрушило. И така се противопоставяли млади и възрастни. После доста говори поетът Иван Есенски.

На тази конференция имаше и гласувания – няколко пъти. Никой не брои вдигнатите ръце. Аз не гласувах нито за, нито против, нито се въздържах.

Гласуваха и за протоколистка, която пък не записваше нищо, а това се виждаше с просто око.

Тази организация има претенцията да положи началото на гражданско общество като изгради огромна структура и обедини и представлява всякакви граждани и организации. На мен ми се струва, че повече върви такива организации-шапки да се изграждат от сродни организации, а могат да бъдат и разнородни ако се наложи да се действа с конкретна цел – да се обединяват временно и … отдолу. На мен ДНЕС ми дойде някак … отгоре, но това е субективно усещане.

Изглежда ми странно асоциации на бизнеса да се обединяват с организации, изразяващи откровено нестопански интереси в такава голяма представителна и замислена като дълготрайна структура с твърде общи цели. Все пак не става въпрос за обединяване около конкретен проект, за което е нормално да работят заедно и гражданското общество, и бизнеса, и политиците. Ама, кажете ми, бизнесът и гражданското общество едно и също ли е и естествено ли е бизнесът да се счита за част от гражданското общество?

Чудя се дали политиците са естествена част от гражданското общество, след като на тази конференция присъства инкогнито кандидатката за евро-депутат от Синята Коалиция Петя Ставрева? Ако са естествена част от гражданското общество, защо тази организация излиза с апел към политиците и се заявява като техен коректив?

Comments

Коментари са забранени.