За общоприетото в науката +

Рамачандран казва „Мразя навалицата в науката. Не си падам по големите научни конференции. Казвам на студентите си:“Когато ходите по тези срещи, вижте посоката, в която са тръгнали всички, за да можете да поемете в обратната. Не се водете по модата.“

Скептицизмът и различната гледна точка са хлябът и солта на науката, и на теория учените го признават, но на практика? На практика научната тълпа успява да стъпче „дисидентите“ – толкова успешно, че някои идеи просто потъват. Това се случва заради порочния начин, по който се гради „общоприетото“ в науката: за да се смята, че съществуваш като учен, трябва да публикуваш. Първо трябва да те одобрят, а често тези които одобряват просто не искат да популяризират изследвания, които биха могли да подронят собствените им позиции. Колкото повече хора са съгласни с теб, толкова по-лесно публикуваш и толкова повече те цитират (с което ставаш известен и те смятат за авторитет и те цитират още повече).  За да си подсигуриш потупване по рамото, и ти потупваш по рамото. От подкрепата на „общността“ в голяма степен зависи и финансирането, което ще получиш за да работиш (понякога нещата могат да опират чак до кокала, т.е. заплатата, с която оцеляваш физически).

Разбира се, ако няма как да се реализираш като учен, можеш да си вадиш хляба и по друг начин, но тъжното е, че идеите ти потъват в неизвестност. Днес можеш да ги публикуваш сам в Интернет, но какъв е шансът да бъдат забелязани от някой, който би искал да ги изследва? А колко идеи са потънали преди Интернет? А преди английският да се превърне в lingua franca на науката?

Днес, благодарение на Интернет и английския, може да се събере и подреди наличното знание (да речем под формата на mind map), така че за всеки да са видими и непопулярните позиции, пък и за да може ВСЕКИ, който иска да стигне до границите на завладените от науката територии да го направи бързо, лесно и сигурно. Бях писала за това тук. Моделът може да е като онзи, който предложих за историята. Хубаво е да се помисли и за начина, по който да се показват връзките между различните области (вероятно с тагове).

Коментарите са в истинския блог

Advertisements

Коментари са забранени.