Наистина ли искаш да работиш за …?

Когато някой нов ученик ми каже, че иска да учи бизнес и да работи в голяма международна компания, почти никога не е правил опит да научи повече за това какво би могла да представлява работата му, а представите му се свеждат до това да бъде облечен в елегантен делови костюм и да седи в лъскав офис. Очаква тайните на занаята да му бъдат разкрити по време на следването му в университет.

Първата ми реакция към такива изявления е да си представя стрес и посредственост и да задам на ученика въпроси за размисъл, а ако успея да го накарам да се задълбочи, му препоръчвам и книжки, които да му помогнат да осъзнае какво се случва в сферата на бизнеса днес и какви са тенденциите, а ако се окаже още по-любознателен, го насърчавам да погледне и към по-широката картина, от която бизнесът е само част. Успоредно с това, обаче, насърчавам ученика да се вгледа навътре и да научи повече за себе си, да види по-ясно какво наистина иска. Понеже човек може да печели добре и без да носи дрехи, в които не се чувства удобно, както и без да върши неща, които го съсипват, а това може да се случи дори и ако не работи за голяма международна компания.

Една от книгите, които ще занеса в офиса следващата седмица е „Следи вместо пепел: как да работим с мисъл“ на Аня Фьорстер и Петер Кройц, авторите на „Всякакви, но не!стандартни„, за която писах преди година и половина. За съжаление новата е доста по-скъпичка (27лв), но изданието е висококачествено :)

Надявам се от тази книга учениците ми да научат, че днес достъпът до информация е твърде голям и расте, така че би било глупаво да разчитат на това в университета да получат знания, които да им осигурят трайно предимство. Всъщност голяма част от тези знания са достъпни за тях още днес и би било хубаво да се потопят в тях, така че да не се появяват в университета с умове като бели дъски, а поне с истински базисни знания за света (ама да оставим нуждата от това като тема за други текстове), пък и днес би било смехотворно да не могат да покажат в мотивационните си есета, че са изследвали поне частица от наличното безплатно знание в областта, за която кандидатстват.

За мен е важно да им стане ясно, че успехът не зависи толкова от големината на кофата със знания, а от умението да виждаш това, което други не са видели, както и от любовта, която влагаш в работата си, а най-вече от това дали откриваш в нея смисъл.

Иска ми се учениците, които мечтаят за хубава работа в големи международни компании да не бъдат движени от страх, а от страст, и да са толкова добри и креативни, че да не треперят в очакване да бъдат избрани сред хиляди кандидати за работа, а да бъдат тези, които избират, а компаниите да се състезават за тях. Ако все още държат да работят за компании, разбира се.

Беше ми приятно да открия, че авторите са чели внимателно любимия ми Виктор Франкл (оцелелият след пребиваване в концлагер виенски психотерапевт, който е написал чудесна книга за смисъла), както и любимата ми Исабел Аленде, както и други любими :) За мен е важно тези, които пишат за бизнес да познават повечко неща извън тази област.

Ето една презентацийка – манифест на авторите

Вашият коментар в ИСТИНСКИЯ блог

Advertisements

Коментари са забранени.